Ämne: Restips
Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-22, 19:51
Lopez Lopez är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Standard Sv: Restips

Hej Suz.

Ja, Rodakino är verkligen mysigt, men samtidigt väldigt lugnt. Den "nedre" byn är egentligen ingen sammanhållen by, utan ett antal hus och några pensioner utspridda i grönskan. Några enstaka tavernor men ingen egentlig strandtaverna. Utmärkt mat på hotellet däremot. Barnen var 10 och 12 när jag var där sist, och dom var helt nöjda med att ligga i poolen hela dagarna. Själv tillbringade jag dagarna på den suveräna stranden. Inga problem att springa emellan. "Övre" byn är härligt genuin, men inget anpassat för turister, så ungarna tyckte den var lite tråkig (= inga stora turistbutiker, inget tingel-tangel osv). Själv älskade jag den.
Om ni skall åka till Rodakino tror jag beror på era förväntningar och främst hur länge ni tänker stanna, och hur gamla era barn är. Viktigt att barnen är nöjda och glada för då får ju även föräldrarna en trevlig semester.
Däremot älskade barnen Matala. Här kunde dom springa fritt i hela byn (går inte att komma bort), affärer, restauranger och kafeer i en lagom blandning, och inte minst hittade dom nya kompisar (från både Tyskland och Holland) på nolltid.
Svårt att rekommendera något men det bästa vore kanske om ni kunde kombinera dessa platser under er resa. Skulle jag vara tvungen att stanna på ett och samma ställe under en 2-veckors semester med barnen skulle jag tveklöst välja Matala.
Plakias är ju också en större by och mycket mer turistanpassad. Mycket engelska charterturister. Massor av tavernor, barer och affärer men av någon anledning trivdes jag aldrig där. Vet egentligen inte riktigt varför, bara en "känsla".
Hotellet jag rekommenderade i Matala har en alldeles förträfflig hemsida med massor av foton och information.
Hör gärna av dig om du vill veta något mer....
Svara med citat