Ämne: Georgiopolis?
Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-21, 11:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Georgiopolis?

Citat:
Mia62;80341]Smaken är som baken! Men jag kan inte för allt i världen förstå hur nån föredrar chania eller dess förorter gentemot en mysig liten by.
Någon gång skulle det vara roligt att få en förklaring till ett diffust ord som "mysigt". Jag tror jag haft det rasande "mysigt" i Chania. Men man måste veta vart man sätter sig; lära känna staden alltså...

Citat:
Chania anser jag vara alldeles för turistisk, otrevliga inkastare i hamnen som slänger grekiska komentarer efter gäster som inte vill äta på deras place, miljaders,miljoners krimskramsbutiker i långa rader och en fruktansvärd trafik. Visst det finns många vackra gränder i gamla stan det finns det.
Chania kallas på Kreta för "Kretas diamant". Det är en av världens äldsta bebodda städer, från ca 8000 f.kr. Den har varit utsatt för 8-9 olika främmande makter som alla satt sina ljuvliga och grymma spår. Chanias alla turister kommer hit därför att de vet en del om detta. Under ytan, turistfällorna alltså, är det en oerhört genuin och mysig stad.Per capita är det fler turister i G. än i Chania. Hur gammal var byn Georgioupolis? 100 år?
Jag gillar verkligen att besöka G. pga av en unik natur och shyssta stränder.
Egentligen är det fel att, som jag, jämföra äpplen och apelsier.

Lefteris
Svara med citat