2007-03-19, 16:52
|
|
|
Reg.datum: mar 2007
|
|
Sv: Hjälp om Kreta?
hej Sandra!
Kul att du ska åka ner till Kreta! Du kommer att ha d jättekul i sommar (det blir en väldig busy sommar 2007)
Hursomhelst, jag kan svara på dina frågor.
1- billigaste/första flyget till Chania är den 14/04 (från Arlanda) och kostar runt 1500kr med Apollo (OBS: priser kan sjunka rejält och ibland kan det löna sig att ta en "sista minuten" med hotell för 1 vecka och sedan skippa hemresan, förutsatt att du meddelar charterarrangören). Ta ingen Aten båt om inte du får flygbiljetten till Aten gratis Båten kostar mellan 35-60 euros (beroende på säsong o hastighet). Annars kan du ta inrikesflyget från Aten till Chania (1 timme, kostar cirka 70 euros, boka på www.ageanairlines.com eller www.olympicairways.com).
2- Boendet är det sista du skall tänka på när du åker så pass tidigt i säsongen. Det finns ett antal billiga rum att hyra i Chanias innerstad tills du hittar ett boende på kustremsan (Kydonia Street, från Agii Apostoli till Platanias). det är aldrig ont om hotellrum i Chania under april-juni. Se till att skaffa dig en lägenhet innan högsäsongen. Ibland kan vissa arbetsgivare där nere ordna boende åt säsongpersonalen.
3- Om du behöver ett jobb, kan jag rekommendera www.clubtropicano.com (OBS: hemsidan är inte uppdaterad), som är en populär bar/disco i Platanias där alla guider, Amerikaner, turister & Skandinaver festar. De ordnar sjukförsäkringspapper, boende m.m. åt sin personal. I år öppnar de i slutet av mars men de behöver nästan alltid personal. Jag vet personligen att i år behöver dem extra många svenskar.
4- jag kan personligen besvara alla dina frågor så skriv gärna till mig om du behöver veta mer.
PS: visserligen är Rethymnon vacker och nära stranden, men vill man festa, så är det definitivt Chania som gäller, och då tar Platanias priset!
Senast redigerad av inkfish den 2007-03-19 klockan 18:19.
Anledning: långt citat
|