Sv: Thassos i sommar
Hej JohnS!
Jag vet nog Timoleon, har gått hundratals gånger förbi huset, men mycket kan jag inte hjälpa dig beträffande hotellet. Vet du, för MÅNGA år sen har jag övernattat där men det var vinter och hemskt väder när jag kom i mörkret till ön och Timoleon var enda hotellet som var öppet nära hamnen. Men tyvärr minns jag egentligen ingenting om hotellet, då jag fortsatte nästa morron vidare till Limenaria. Hotellet ligger ju alldeles i centrum av "staden" och är säkert det största. Busstationen ligger nära hotellet och "Flying dolphins" till Kavalla avgår där nära. Också all trafik gär ju förbi men om man har ett rum i övre våningar, vet jag inte om det stör så mycket. Man har ju då en fin utsikt till sjön. Och stadens sandstrand ligger också ganska nära och man kan hitta härliga vandringsstigar, t.ex. till den goda stranden Makriammos eller längre till byn Panagia (men skaffa en god resehandbok med vandringsrutter. T.ex. ett engelskt rött häfte av Lance Chilton eller ett grönt tysk, tror, att det finns också på engelska,av Roos Gruwel kan man köpa där på en lederbutik nära den nya hamnen).
Jag försökte att hitta info om hotellet genom Google. Där finns nog några bilder på sidor av olika reseagenter, men du har säkert funnit dem också. Jag tror, att då Timoleon är på kataloger av resebyråer, finns det inte t.ex. på tyska Thassos-sidor. Ni har säkert beställt resan genom nån norsk reseagent eller hur?
Jag har bott några gånger i Limenas (Thassos stad) men lite längre av centrum. Oftast har jag bott på östra sidan av ön, i Skala Potamiá eller i söder, i Potos och Limenaria. Ni måste absolut köra runt ön (det går också en bus, som avgår från Thassos stad och gör omkring ön, 100 km och kostar inte mycket!) för att se hur mångsidig natur ön har.
Fråga bara vidare! Jag ska hjälpa, om jag kan.
mvh/Eija
|