Nidri ligger bra ur kommunikationssynpunkt om man ska runt ön varje dag. Det går också båtar därifrån till småöarna, så även det är en fördel.
Jag var där i början av juni och jag upplevde inte staden som så förskräckligt kommersialiserad och turistanpassad som andra har beskrivit. Min teori är att det inte hade kommit igång ordentligt ännu, men att det antagligen blir betydligt påtagligare senare under säsongen. Kan inte komma på någon annan förklaring i alla fall.
Om jag till exempel jämför med Parikia på Paros och Chania på Kreta så tyckte jag det var mångfalt mer sönderkommersialiserade. Även Skiathos stad första veckan i oktober var mer kommersialiserad.
Möjligen kan jag förstå de som tycker att staden är lite trist med bara en genomfartsgata. Fast vi gick på flera bakgator, men för att komma till dem är man tvungen att vika av från genomfartsgatan... På bakgatorna finns (fanns?) det ingen kommers alls. Men gatorna finns
Vi hade inga svårigheter att hitta bra mat, men som alltid måste man kolla in stuket på tavernan innan man sätter sig.
Omgivningarna är vackra och staden har en egen slags charm. Vi trivdes bra där och om jag åkte tillbaka skulle jag inte välja någon annanstans att bo. I alla fall inte om tanken var att åka runt ön. Ville jag bara ta det lugnt skulle jag nog välja den där lilla hålan på västkusten som jag just nu inte minns namnet på, men som bland annat PO har fina bilder från.
Nikiania är ingen by, det är en (dålig) strand med några hus som man kan bo och äta i