Ämne: Gavdos?
Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-23, 16:00
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Gavdos?

Om det är värt besväret att åka till Gavdos för en dag beror kanske på tid – båtförbindelser – årstid – väder – gillar man båtresor, en ”nästan öde ö” med lugn och ro osv. osv.
Men jag vill ge Soldyrkaren rätt i att man bör övernatta för att lära känna en ö. Jag har fortfarande övernattning på Gavdos tillgodo, men jag är glad över mina dagsbesök på ön i alla fall.

Gavdos ligger lite spännande där ute mitt i Libyska havet. Kommer man endast på en dagsutflykt blir det nog för de flestas vidkommande en tur med bussen t.ex. och att man tittar sig runt lite grann, njuter ett bad och lite mat. Stannar man längre tror jag det finns många fina utmaningar när det gäller vackra vandringsturer. Gavdos är både karg och grön. Flera fina små stränder med otroligt klart vatten. De små ”orterna” består mest av några få utspridda hus lite här och där, men det byggs en del nytt, bl.a. i Sarakiniko har det byggts några nya små rum, som hyrs ut av tyskar, som även driver någon av de få tavernorna. Det finns läkarstation/apotek och polis - och det finns även möjlighet att landa med helikopter om det skulle bli nödvändigt.

Av sevärdheter kan, förutom ett rikt djurliv, fågelliv såväl som till havs med valar och delfiner och härligt doftande växlighet med cederträd, timian och oregano, nämnas arkeologiska utgrävningar och ruiner, fyrtorn, några kyrkor, en liten skola och ett museum, väderkvarn, en grotta, affär, och massor av getter.

Så här såg de nybyggda små husen ut i Sarakiniko där man kunde hyra rum:
Svara med citat