Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren
Det är absolut det billigaste eftersom det är gratis, men jag håller inte med om att det är enklast. Förutom fast IP eller motsvarande krävs port forwarding (om man har en NAT-router, men det har väl de flesta), som kan vara lite klurigt att få till. Fördelen med webbaserade fjärrstyrningsverktyg är att de bara använder HTTP-trafik så de kommer igenom brandväggen/routern utan specialinställningar. Nackdelen är att det inte finns någon sådant tjänst som är gratis - inte vad jag vet i alla fall.
|
Ja, det är klart att om man har en router så måste man ju konfigurera den så att trafiken kommer igenom. Tyvärr så är det alldeles för många som har en router och tror att de har en brandvägg då men om man börjar titta i den så har de stängt av brandväggsfunktionen och släpper igenom all trafik.
Själv har jag ingen router, kör med en vanlig switch och varsin fast ip-adress till mina datorer, sedan får man ju ha en brandvägg i datorn men den brukar gå lite enklare att konfigurera än om du ska in i routern och pilla.
Fram för bredband till folket så funkar det smidigt.
Mvh Janérik