Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-19, 22:50
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Uppkopplad i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad är ett 3G-kort? Är det kopplat till mobilen?
Det är ett instickskort till laptopen (PCMCIA-kort), som i sig själv är en mobiltelefon, fast som bara går att använda för datatrafik. I kortet sätter du ett SIM-kort, antingen till ett separat dataabonnemang eller ett tvillingkort till ett vanligt mobilabonnemang. Om du har 3G-mobil kan du lika gärna använda den, så länge du får till inställningarna.

Men priset blir, oavsett 3G-kort eller mobil, nämnda 70 kr per Mb (om du råkar hitta Vodafone Greece, för Cosmotel blir det 100 kr per Mb).

Telenor har även tjänsten "Data Utomlands" som ger dig 100 Mb per månad för 995 kr plus moms. Den funkar i Grekland, så länge du håller dig till de två ovan nämnda operatörerna. Det blir ju klart billigare per Mb. Nackdelen är att du har 3 månaders bindningstid på tjänsten, dvs minst tretusen spänn totalt.

Citat:
Du skriver att du upplever det som rätt krångligt i Grekland
Vad jag menar med krångligt är att jag oftast får försöka koppla upp mig 2-3 gånger innan det funkar, och ibland funkar det inte alls trots att det finns en rimligt bra signal. Varje försök tar ett antal minuter innan det blir timeout. Trist varje gång man lagt en kvart och misslyckas, för att den basstation man befinner sig vid av någon märklig anledning inte släpper till - trots att den tillhör en operatör som "skall" fungera.

Citat:
På ett internetcafé på Amorgos fanns det möjlighet att koppla upp sig med sin egna dator. Kanske den möjligheten även finns på andra öar?
Om caféet har standardinställningar på sitt nätverk borde det fungera att efter överenskommelse med personalen låna nätverkssladden från en av deras datorer. Men om de t.ex. har statiska IP-adresser på sina datorer (vilken jag skulle gissa att en del caféer har) funkar det inte, och det kan även uppstå andra problem. Men visst, det är värt att pröva.

Citat:
Mitt stora problem (om man kan kalla det så) är att jag måste surfa från min dator där jag har program för att koppla upp mig mot Kalimeras server. Jag tvivlar på att sådana program finns på internetcaféerna.
En lösning, kanske lite långsökt men ändå, är att du lägger dina specialprogram på en dator hemma som står påslagen under din resa. Sedan fjärrstyr du den datorn från internetcaféets dator. Jag har använt fjärrstyrningstjänsten Gotomypc.com för detta ändamål (20 USD för en månad, finns säkert andra likvärdiga tjänster). Det som krävs är en vanlig bredbandskoppling hemma, och en mycket enkel installation i datorn som står hemma. Du ser och styr den fjärrstyrda datorns skrivbord genom internetcaféets vanliga webbläsare, och kan även flytta filer.

Senast redigerad av Soldyrkaren den 2007-02-19 klockan 22:56.
Svara med citat