Sv: Blåsigt på Kreta?
Jag kan inte komma ihåg om det var så att det blåste OCH var strömt samtidigt. Antagligen blåste det i så fall bara lagom, det är ju skönt när det fläktar lite. Men strömmarna retar mig mycket på Kreta, och det är bara för att jag inte tycker om att hoppa i vågorna och slänga mig i dem och tumla omkring, så som vissa ungar gör. De har brädor som de åker på. Fyförfafum för det!
Senast så köpte jag badskor på Supermarket (surfskor) á 7 Euro för att kunna gå i "med rejäla steg", trots vågorna (OBS! Endast när det är grön flagg - ej vid gul och röd!). Havet är aldrig kav lugnt på nordkusten på Kreta. Svärfar som är sjöbjörn lärde mig att stränderna i allmänhet är lugnast på ost-och sydkusten. Värst är alltid nordkusten.
Om man har surfskor på sig och inte är rädd att bli blöt om håret så kan man njuta av havet. Det blir inte så mycket "finsim" á la Esther Williams, utan mer fulsim och hopp i vågorna. Ta av glasögonen innan du går i, svärmor snubblade när en stor våg slog omkull henne och hon fick en sten i brillorna, det blev en ful repa. Som sagt, man glider inte i och man glider inte upp, man får ta i lite. Man får motion!
Vid gul flagg simmar man på egen risk, men det är inte behagligt. Vid röd flagg simmar man om man vill riskera livet. Varje år dör flera turister på Kreta eftersom de inte respekterar varningsflaggorna.
Bli nu inte avskräckt från att åka till Kreta bara för detta, men köp surfskor, ta på baddräkt/badbyxor med bra resor i midjan och njut av saltstänket! Kreta är härligt, trots dess eländiga strömmar!
Jag skall själv till Kreta i sommar, till nordkusten. Med badskor. Men vi skall bo i ett hotell som har pool, för de dagarna som det är röd flagg.
|