Citat:
Ursprungligen postat av go-north
Poängen i hela denna lilla tydligen för er upphetsande diskussion om språkförbistring är endast den att uppenbara och tydliga språkfel inte skall godkännas och göras till "allmänt godtagbara fel" inte ens i svenska språket.
Detta har inte att göra med svenska språkets utveckling genom århundradena, skriv inte sådan smörja här. Fel är fel och det skall inte godkännas.
Punkt slut på diskussionen för min del.
|
Du kan sluta när du vill men vi andra kommer säkert att fortsätta - inte för att vi är upphetsade men för att det är roligt och intressant att surra om detta.
När det gäller din poäng håller jag dock inte med dig. Språket är dynamiskt. Många, många språkformer som varit fel förr är rätta nu, och så kommer det att fortsätta. Det som styr det är inte Språkrådet, utan folkspråket. Språkrådet och andra språkexperter är inte bara kunniga i att uppfatta sådana utvecklingar och stadfästa dem som rätta - de är också nästan alltid mer öppna för språkets förändringar än lekmannaförståsigpåare är.
Detta gäller inte bara svenska språket, utan alla språk. Den ständiga utvecklingen och inneboende dynamiken är en del av kärnan i ett språk.
Vad som kommer att hända med var och vart kan vi bara spekulera om. Personligen tycker jag att vart är helt onödigt. Var är du och var ska du? Det både låter och ser helt korrekt ut! Och den användningen av formerna är betydligt med utbredd i Sverige än du tycks tro.