Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2007-02-05, 18:31
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Bygga eller köpa hus på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Hej Agda,
Bygglov på kreta (nästan 100% säker) är samma för båda byggnadssätt. Dessutom få man bara bygglov om huset klara kraven för jordbävningar (samma som i hela Grekland tror jag).

/Nico
Jo men kraven är väldigt olika beroende på om det är enplan, våningshus,trähus, betong/puts eller natursten och om man har plåttak eller taktegel, vad som är jordbävningssäkert. Bygglov krävs väl på allt som är mer än 2m högt?

Det behövs alltså en (eller två) tilläggs värmekällor trots centralvärme under vintern även på Kreta?

Det varmaste hus jag bott i är det jag nu bor i ett hundraårigt lerhus (lera+halm)! Det är helt utan isolering i taket och ändå behöver jag endast en liten grekiskkamin (och en takfläkt) för att hålla dryga +20 i hela bostadsdelen (ca 48kvm)! Jag har i och för sig trägolv då som är varmare än klinker eller marmor men golvet är oisolerat och jag har ingen uppvärmning i källarplanet. Enda nackdelen är aluminiumfönstren för de är som kylskåp på vintern så där blir det ett kallras. Där det sitter träfönster så är det betydligt mindre kallras. Tänk vad de kunde förr!

Agda, som just nu bara har +4 ute!
Svara med citat