Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-01, 19:29
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Thassos i sommar

Hej Hallis!
Många vet på detta forum att jag har besökt Thassos under tjugo år ett tjugotal gånger och ön är min favorit, men jag har rest för det mesta ensam och med en mycket låg budjet (särskilt under de två sista åren som jag har varit pensionerad). Jag gillar fotvandringar och natur, men känner inte så bra dyrare tavernor eller nattlivställen, fast jag älskar nog grekisk musik och dans!!
Då jag inte skriver svenska så bra (är finne) brukar jag skicka hellre privata meddelanden. Alltså om du vill veta något speciellt, fråga bara. Jag hjälper om jag vill. Jag har bott på olika håll på ön, två gånger också i Skala Potamias, så jag känner ganska bra dessa orter. Oftast hara jag bott i söder i Potos, Limenaria eller Theologos, som är min älsklingsby.
När ska ni fara? Jag har rest för det mesta i början av juni och det är mycket lugnt på den tiden.
På Thassos finns det ju så många stora eller mindre sandstränder. Golden Beach är ju stor, vit, finsandig, ganska bred, tyvärr ingen skugga. Olika aktiviteter naturligtvis. Men det finns många mindre stränder överallt. Man kan ju köra omkring ön (ca 100 km) med bil eller bus och söka efter såna stränder man tycker om.

I närheten av Skala Potamias finns det många härliga vandringsrutter, stigar eller vägar. Man kan vandra opp till byarna Panagia eller Potamia, båda mycket vackra. Annars måste man veta, att Thassos inte liknar Kykladiska öarna med vita hus och karg natur. Thassos är en bergig ö, nästan med alpinvyer, just där i nordosten, där ni ska bo. Ön är mycket frodig med tallskogar. Där finns det några utgrävningasställen, av vilka Aliki är det finaste, egentligen på en udde.
Klostret Archangélou (nunneklostret) är också värt att ses. Ligger nära Aliki.

Då ni är så många, tänker ni att hyra bil eller jeep eller ska ni fara med bus såsom jag gör. Tyvärr kör bussarna inte på kvällarna.
Om någon av er kan tyska, finns det en mycket god guidebok av Michael Müller Verlag "Thassos & Samothraki" (man kan beställa eller köpa i internet). I boken skildras många intressanta lätta eller svårare vandringsturer. I Thassos kan man också köpa en engelsk guide "Walks in northeast Thasos" av Lance Chilton, men jag har hört att det finns några fel i skildringar. Utan goda nogranna kartor och råd får man icke vandra längre utom byarna. Jag har blivit vis av erfarenhet!!! Man kan gå vilse mycket lätt.
Jag tycker nog att det är ganska svårt att ge många tips. Man ser ju på ort och ställe vad man har framför sig och det är ju spännande att hitta själv intressanta saker.
Ska ni stanna en vecka eller två? Har ni barn med er?

Men fråga mera! Jag ska resa i april för några dagar till Thassos om allt går efter mina planer. Jag ville nämligen fara från Athen till Lesvos och därifrån vidare till Kavala med båt och till Thassos. Lite tokigt nog!! Och ansträngande väl också!

mvh/Eija
Svara med citat