Sv: Hur ser Din drömrestaurang ut?
Vad tufft gjort av dig att starta eget på Rhodos!Friskt vågat...etc.
Vad jag uppskattar på en (grekisk) restaurang:
1) Ett personligt bemötande -utan att vara en fanatisk inkastare som lärt sig några ord svenska och vrålar ut det i högan sky!*ryser*(Trots att språkkunskapen inskränker sig till patetsika hälsningsfraser följt av "speciellt för DIG/specially for YOU!"!"*viftar på ögonfransarna).En bra restaurang med hög kvalitet vågar bjuda på sig själva...bli lite personlig, småprata för att SE och lära känna gästerna och se dem som latenta stammisar.Gärna bjuda på sig genom att servera lite fräsch frukt efter eller en ouzo före maten.
Vad gäller matkvalitet så är den VIKTIG om man ska lyckas i konkurrensen.Erbjud exempelvis gärna gästerna souvlaki med olika kött (fläsk, kyckling, kalv, lamm etc).Servera inte med automatik slabbig pommes frites i hast.Varför inte erbjuda klyftpotatis och en klick tzatsiki istället?Borgar för succe´, jag lovar!
En "prova-på-tallrik med olika mezes till förrätt/lunch tycker jag är ett riktmärke för en shysst taverna.Alla är inte grek-rabiata, det är kul att få möjlighet att pröva på något nytt om man inte är så rutinerad i det grekiska köket.
Att frossa i goda förrätter som man delar med sällskapet är halva nöjet med grekisk mat.
En tradition är att bjuda in gästerna i köket och visa i montrar vad man har att erbjuda och hur det har tillagats.DET är REAL stuff....
Detta är enbart några råd...jag har massor av ideer om du är intresserad.(Är ett riktigt matfreak!!!!)
|