Ojoj. Har det inte varit tillåtet att ta med sig flaskor med flytande i bagaget? Jag som alltid stuvat in petflaskor med lokalvin och diverse burkar med honung eller olivolja i påsar, väl insnurrade i handdukar o dyl i min stora ryggsäck. Den har knappast varit lyftbar, men det har alltid funnits nån snäll själ som hjälpt mig att få upp den på ryggen.
Jag har aldrig släpat med mig sådant i handbagaget. Det skulle bara kännts besvärligt.
Än har jag aldrig varit med om att något gått sönder för mig.
(peppar peppar...)
De nya reglerna om handbagage känns som om de ser olika på beroende på var man är. På Arlanda har de endast kontrollerat att påsen ser ok ut, och struntat i att jag har haft linskoppar med vätska utanför påsen. I Wien gick de noggrant igenom innehållet i påsen och jag fick inte behålla hårprodukter, trots att de uppfyllde alla krav. Där fick inte ens mascaran ligga utanför påsen. I Amsterdam verkade de knappast bry sig alls.
Och för resa in i Europa från Sydamerika, hade vi både colaflaskor och vattenflaskor med oss i handbagaget. Där var det inte någon koll alls.
Känns som om systemet har lite för många luckor för att fylla någon nytta...