Ämne: Handbagage
Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-14, 20:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Handbagage

Jag tycker det kan vara trevligt att kunna köpa med goda drycker hem från Greklandsresorna. Framför allt brukar jag kunna hitta singelmaltswhisky som jag antingen inte hittar här hemma eller som är betydligt billigare.

Nu i och med de nya skärpta reglerna för vätskor i handbagaget så har jag inte riktigt förstått vad som verkligen gäller ? Jag menar det jag köper på platsen där vi bor och inte det jag hittar i flygplatsens taxfree-shop.

Via en dagstidnings nätsida fann jag en illustration på vad som var tillåtet respektive inte tillåtet i handbagaget. "Detta måste läggas i en enliters genomskinlig återförslutningsbar påse" - bland annat drycker, vatten och diverse annat flytande fick läggas i denna påse.

Då började jag tänka att vi flera gånger under resor på senare år fått veta av arrangören på orten att drycker inte fick packas i resväskan som checkas in. Upptäckte den lokala säkerhetspersonalen drycker i resväskan så fick man "aja-baja" - packa upp den och ta ut drycken (-erna). Undrar om detta verkligen efterlevs, och hur lokalt har denna regel börjat gälla i Grekland ? Handlar det helt enkelt om att flaskor kan gå sönder och andras bagage kan skadas, eller vad har orsakat införandet av regeln ?

Jag har funderat på att skaffa kraftiga "affischrullar", kartongrör och använda bubbelplast, skumgummi och dylikt för att försäkra mig att jag fortfarande kan ta hem fina drycker om det visar sig att det är omöjligt att packa ned dem i handbagaget (därav osäkerheten). Och visst, taxfree-shopen är fortfarande intressant, mycket intressant finns även där när man har lite valuta kvar.

Bringa mig klarhet i vad som gäller och även vad som gäller för drycker i stora resväskan, någon !

Hasse
Svara med citat