Ämne: utflykt idag
Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-11, 20:31
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard utflykt idag

Idag var gubben min ledig så vi gjorde oss en heldag i det soliga vädret.
Vi åkte upp till den fd grekiska kungen Konstantinos sommarslott.

Det ligger på ett berg lite utanför Aten, helt ljuvligt inne i skogen.
Slottet är ju ganska förfallet och likaså den cementerade poolen men jag kan tänka mig att när det var igång var det jättefint. Det finns jättefina strövområden runt att gå och vi knallade på i det varma vädret, klarblå himmel och sol ca 18 grader.

Till slut kom vi till husen som en gång hade varit bostadshus för tjänstefolk
där fanns en gammal bensinpump sedan 50 talet och en liten verkstad för bilar. Eftersom kungen var självhushållande med djur, var det en stor ladugård och flera gamla stenhus med gamla vintunnor, och ängar med olivträd. I ett gammalt garage stod kungens 3 gamla amerikanare så klart sönderslagna eftersom det bara är några år sedan staten köpte ut slottet av den före detta Kungen, för en nätt summa av ca 170 miljoner euro.
Innan dess stod allt ödsligt och många kom och förstörde husen.

Numera finns det vakter som åker runt och kameror uppsatta vid slottet.

Efter det åkte vi till den Olympiska byn som ligger i närheten där vi bor.
Nu har den öppnat igen och barnfamiljer börjar att flytta in, de som har jobbat ett antal år och inte har något eget hus, har möjlighet att för en lägre summa i fem år köpa lägenheterna. där bodde alltså alla deltagarna från OS 2004 ett väldigt fint bostadsområde med tom eget sjukhus.

Som tur är kom något till användning efter OS.

Ville bara dela med mig av mina upplevelser idag, även om man bor i Grekland upptäcker man något nytt hela tiden

Monica
Svara med citat