Möjligheterna att påverka blir antagligen mycket mindre när Systembolaget är statligt och monopol i Sverige. Det positiva med monopol och just vin är att vi som sagt har ett förnämligt sortiment. Trots det förnämliga finns det ändå riktigt dåliga viner, ingen nämnd och ingen glömd. Visserligen är smaken som baken och att jag nämner förnämligt är egentligen mest min egen bedömning. Men jag är övertygad att det är många som skriver under på detta.
Listan som Soldyrkarna länkar till är ju faktiskt talande för sig själv. Att Kalmar som nämns, inte har några grekiska viner är bara ett resultat av att efterfrågan uppenbarligen inte är större än så. Varje butik har ansvar för sitt eget sortiment utanför de produkter som ska finnas i varje butik i hela landet. Därför ser de naturligtvis att de grekiska vinerna inte säljer i Kalmar, därför tas beslutet att inte ta in några. Fråga istället i de två butiker som Kalmar har, det är långt mycket mer värt än något "uppror".
Dessutom finns förstås möjligheten att beställa, glöm aldrig den. Att som butikschef ha ett antal varor stående på en hylla bara i tron att de kommer att sälja, är ingen bra politik. Finns inte efterfrågan, inga produkter.
Hasse