Varför är Skopolos en av mina dyrbaraste Greklandspärlor?
Jag och sambon hade "förförts" (läs förstörts) av resekatalogernas yviga beskrivning av Skiathos 60-tal öar.Hmmmm.Efter två dagar var vi total-less.Inte en enda äkta grekisk by på hela ön.På den berömda Kokournarisstranden trippade rika amerikanskor runt med guldsandaletter på bambugatorna på stranden.Vi rymde och bestämde oss från att aldrig vända åter till Skiathos annat än i transfersyfte.(föralldel var Skiathos flygplats något som slår värstingbergochdalbanan på Liseberg.)För all del, det fanns små, "ogenerade" stränder även på Skiathos.Fattas bara när den har- vad-det-nu-kan vara- typ 64 stränder på ön.Stämningen var lite väl kosmopolitisk för vår enkla smak.Vi sökte snarare det tvättäkta!Det charmigt, genuina GREKISKA.På Skithos (förlåt, en freudiansk felsägning, menar förstås SKIATHOS!) är det bara att glömma allt sånt.Tyvärr.
Så vi tog en båtutflykt till Alonissos och Skopolos.På Skopolos stannade vi resten av semestern...förälskelsen var TOTAL....Färgerna, de lummiga bergen och dalarna med doftande pinje..honung...timjan...Mmmm.En resa för alla sinnen.Min förälskelse var total och den tycktes besvarad!Stränderna....den undersköna staden Skopolos med de snirkliga, handmålade skyltarna.Alla kyrkkor, en för var dag och klostrena.Lugnet, det totalt oförstörda lugnet i Glossa...
Sedan dess har vi varit där tre gånger, och hoppas få återkomma fler gånger...

Jag kan mycket väl, om det vore så lycksaligt, få "viga" min bröllopssemeter på Skopolos.Helst skulle vi (vem det nu kan vara?) viga veckor åt att njuta av denna ö:s skönhet och genuinitet....Njut av ön, men bevara dess genuinitet och naturliga skönhet.Förvalta den väl.*L*