Sv: Hur lär jag mig grekiska?
Hej!
Det är ju beroende på hur man är som person, vilket som är det bästa sättet. Det som i särklass funkat bäst på mig vad gäller att lära mig är att tillbringa mkt tid med personer som talar grekiska..lyssna på deras samtal, snappa upp lite.. fråga, få förklaring. Jag började själv på biblioteket.. pluggade på alfabetet, lärde mig diftongerna.. sen klurade jag ut vad det stod på skyltar, tidningar m.m.Jag förstod ju bara ibland vad det betydde men jag fortsatte så.. Sen slängde jag mig ut- härmade..lärde mig någon fras..som jag tragglade gång på gång.. fick rätt melodi.. Tillbringade en hel sommar hos en familj där man tillsammans kunde 5-10 engelska ord. Oj vad mkt jag fick in på ett par månader. Känslan när man börjar förstå vad de talar om.. inte ordagrant men innehållet i stort. När man senare kunde lägga in ett ord .. när man kunde svara på någon fråga...härligt!
Kom så pass långt att jag kunde börja lösa korsord och krypton.. det var underbart!!!! Hänga med i texterna i musiken.. Tv lärde mig en hel del.. Tittade på engelska program med grekisk text.. det var mkt lärorikt.
Lycka till med din grekiska!
ps. hur tråkigt den än låter så är grammatiken- iallfall uppbyggnaden i stort av den- riktigt viktig, kan man den har man så mkt på köpet sen. Ds
Hälsningar från Ewaki- som på intet sätt menar att detta är det riktiga eller bästa sättet rent vetenskapligt men det funkade för mig.
|