Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-04, 23:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Beslutsångest!

Hej!
Jag kan inte uttala mig om Kefaloniá, för där har jag inte varit(än) men på Naxos har jag varit flera gånger.
Naxos är en jättefin ö med enormt fina bad och stränder, har nog inte upplevt bättre stränder någon annanstans.
Särskilt om man tar sig lite längre bort och besöker till exempel Alyki eller Psilli Ammos, fantastiska stränder och glest med folk!
Psilli Ammos hade jag helt för mig själv vid tillfället jag var där
Naxos har också många fina byar som inte alls känns turistiska och att ge sig upp i bergen är kul!
Jag bodde i den lilla byn Moutsouna vid ett tillfälle och där var det otroligt lugnt och vackert! Endast ett fåtal turister och med havet som granne och de fantastiska bergen i ryggen.
Man bör dock ha bil för det ligger lite långt bort, vägen dit ned är mycket vacker men brant.
Senast jag besökte Naxos bodde vi vid Plaka och det kändes inte alls så genuint, mängder av turister överallt! Mycket skandinaver framför allt.
Men Plakastranden är enormt fin dock.
Hyr man bil och ger sig ut på äventyr så har Naxos mycket att erbjuda!
MEN! Naxos kan också upplevas som Smögen vid midsommar...
Bor man vid Agios Georgios så är det mest svenska och norska man hör och det tycker inte jag är kul...
Hamnpromenaden i Naxosstad bör man helt undvika av samma orsak!
Men man behöver inte gå så långt för att känna att Naxosstad faktiskt är en riktig grekisk liten stad som lever av annat än turismen. Naxos är en ö som lever på jordbruk mer än på turismen sägs det.
Så om man väljer att bo lite längre bort och hyr en bil så kan Naxos faktiskt vara alldeles underbar

Mvh. Stina
Svara med citat