Hej!
När vi var på Kreta för ett par år sedan så följde vi med på en utflykt till Elafonissi som Apollo ordnade. På vägen till Elafonissi, som i vårt fall utgick från Rethymnon, gjorde vi flera stopp på vägen och det är ju ett helt sagolikt landskap (inklusive krokiga smala vägar, höga höjder och djupa dalar) man åker igenom som jag gissar att man kanske har lättare att ta del av då man åker buss snarare än om man kör bil själv, eftersom det ju när man kör bil är så mycket annat man måste vara uppmärksam på. Åker man buss är det bara att luta sig tillbaka och njuta. Kanske är det jag som har förutfattade meningar men jag tror att grekerna är mycket duktigare på att köra på sina kringelkrokiga vägar än vad vi nordbor är... om inte annat så är de ju vanare.
Jag minns inte riktigt vad det kostade men säkert var det dyrare än de 8 euro som nämns i det förra inlägget (man gör nog inga klipp på att följa med på de här utflykterna, jag tror att jag kan ha betalt 50/70 euro t.o.r för mig och mina två barn, men helt otroligt är det inte att jag minns fel så ta inte det som en riktig prisuppgift, kanske kan du ringa Apollo och höra efter). Fördelen med att åka med på utflykter som anordnas av resebolaget tycker jag är att jag kan slappna av och bara åka med för jag slipper hålla reda på avgångstider för bussar och så vidare. Skönt är också att man blir både hämtad och avsläppt vid sitt hotell. Med andra ord sådant som är så skönt med charter (= semester); att någon annan planerar, fixar och håller reda på åt en. Ett minus är förstås att någon annan bestämmer var och när man ska stanna men å andra sidan har ju förhoppningsvis reseledarna koll på var de klara källorna med gott dricksvatten finns, eller grottorna som är värda att undersökas eller det äldsta platanträdet...
Hursomhelst tycker jag att en dag i Elafonissi hör till för att om möjligt göra ens Kretavistelse ännu bättre, oavsett hur man tagit sig dit!

/Kajsa