2005-06-03, 23:44
|
 |
|
|
Reg.datum: feb 2005
|
|
Sv: Västra eller östra Kreta??
Citat:
Ursprungligen postat av miilo
Ska åka till kreta,men vet inte om jag ska åka till östra eller västra??Någon som varit där??Är det någon större skillnad på ställena??
|
Kreta är ett eget land! Det är c:a 25 mil från östra sidan till den västra. Ön är, tror jag, c:a 8 mil bred på det bredaste stället och omkr. 1,5 mil bred på det smalaste. Det smalaste är mellan Ierapetra på sydkusten och, Agios Nikolaus i Mirabellobukten på norra kusten på östra Kreta.
Frågan är vad Du vill ha? ALLT finns nämligen på denna vackra, stora, gästvänliga och pampiga ö. På sydkusten finns ännu små byar/samhällen där turismen inte dominerar. På norra kusten är trängseln stor under säsongen och de exploaterade orterna ligger tätt, tätt. Västra Kreta är grönare än östra. De tre stora bergskedjorna dominerar synfältet på vilken del av ön man än befinner sej. I många av byarna uppe i bergen, som fick farbara vägar för inte så länge, "lunkar" det kretensiska livet på i sin lugna takt. Kom ihåg! En kretensare är ALLTID, i första hand, just kretensare. I ANDRA hand är han grek. En kretensisk vänskap varar för livet, det är en gåva, byggd på förtroende, som bör vårdas ömt och med respekt.
Jag älskar detta land, denna ö, som är så speciell. Jag har vänner där sedan mitt första besök för 25 år sedan och glädjen är obetalbar då vi träffas 
-Kreta, ett eget land, långt bort i det stora blå................
//Brige
|