Citat:
Ursprungligen postat av bon
Inte nog med att tjejerna förlorar sina efternamn, även förnamnen skulle bytas ut. Himla skönt att den traditionen har försvunnit, hoppas snart att utbytet av efternamnet försvinner också. Sambos byter inte namn varför ska man göra det bara för att man gifter sig.
birgitta
|
Så sant, så sant, Birgitta
Og om man nå likevel absolutt vil ha samme etternavn som gift, hvorfor er det alltid
mannens navn? Selv om mannen har et svært vanlig navn som det går tretten på dusinet av, og kvinnen heter noe særpreget og sjelden, så velger paret likevel i 99 prosent av tilfellene
hans etternavn.
Tradisjon pleier folk å svare som gjør dette, men en gang var det tradisjon for fruen til f.ex. tannlege Jensen å kalle seg
Fru tannlege Jensen, og den tradisjonen har vi (heldigvis) gått bort fra.
Folk må få kalle seg det de vil, men for meg var det iallfall totalt uaktuelt å ta min manns etternavn da vi giftet oss. Hva skulle jeg det for, jeg har jo et navn!
Hm, dette var en avsporing, beklager det

Kanskje fortjener temaet en egen tråd?
PS! Faktisk fortalte min far (som er oppvokst på Sørlandet under krigen), at de gjorde noe lignenede der som gamlingene i Hellas gjør nå. Eksempelvis Anna som var gift med Daniel ble hetende Anna Daniel, for å skille henne fra de andre Anna'ene.