Visa ett inlägg
Gammal 2006-12-01, 08:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Grekisk fotboll

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Förlåt... en som inte fattar !
Hatar ! Det är ett för mig starkt uttryck. Kan någon förklara varför det används så ofta i bl.a lagsporter ?
Har själv erfarenhet från friidrott , där används icke detta uttryck .
Där är med & motståndare vänner och kompisar !
Tom, jag tror inte att det handlar om olika idrotter utan om generationer och språkutveckling... I svenska språket har vi av tradition inte använt orden ÄLSKA och HATA om annat än djupa känslor för människor. Men de senaste åren har orden fått en annan användning i svenskan - som så mycket annat tack vara den yngre generationens tidiga invänjning av anglikanska språk och inte minst den förändrade policyn vid översättningar av amerikanska filmer. Numer skriver man inte "din förbannade skitstövel" på textraden när de säger "mother-fucker" och inte heller "jag gillar dem inte" eller "jag avskyr dem" när de säger "I hate".

Vi svenska "gamlingar" säger varken att vi älskar eller hatar till exempel maträtter, fotbollslag, jobbet, en stad eller ett land - om vi nu inte råkar vara en av alla dem som också har börjat med det språkbruket. Anglikanare och svenska ungdomar däremot, använder de orden för allt som går dem för eller emot - antingen älskar eller hatar de - och det gäller även inom friidrotten idag...

Den starka betydelse som du och jag lägger in i orden är kort sagt inte densamma för andra numer. Vi får nog gilla läget, oavsett om vi avskyr det eller ej.

Så är i alla fall min analys av saken...
Svara med citat