Det onde øyet
Det onde øyet sendes deg, etter som jeg har forstått det, når noen snakker stygt om deg eller misunner deg. Mine greske venner tror fullt og fast på det, og når det skjer dem, kontakter de mennesker som kan be og ev. gjøre visse ritualer for å fjerne det. Det kan være en mor, en prest, eller en venn som har lært dette. Å bære noe blått og reflekterende vil kaste "øyet" tilbake, det kan f.eks være et kors i blått glass eller en amulett formet som et øye. Troen på "øyet" er ikke bare et gresk fenomen, men visstnok noe som lever i middelhavsland generelt.
Nuvel. Jeg kaller det overtro... Jeg tror verken på overnaturlige fenomen eller noen religion, for den saks skyld.
For et par dager siden satt vi fire stykker hjemme hos en venn. Plutselig begynte jeg uten tenkelig grunn å skjelve, jeg ble kvalm, halsen snørte seg sammen, det prikket i hele kroppen. "Du har fått det onde øyet", sa de, og en av dem, som kan "fjerne forbannelsen", la kaldt omslag på pannen min og ba den bønnen som skal bes. Etter kort tid begynte jeg å gjespe (noe som i følge dem var tydelig bevis på "øyet"), og etter et kvarters tid følte jeg meg fin igjen, bortsett fra en liten hodepine som var borte neste dag.
Jeg tror fremdeles ikke at andre kan sende plager "gjennom luften" på den måten, noe jeg selvsagt får mye motbør for "nå som jeg har opplevd det selv." De sier at det jeg følte var helt klassisk for folk som har fått "øyet".
Selv tror jeg det var den kalde kluten - og all omsorgen de viste - som hjalp...
Andre som har hatt opplevelser med dette "øyet"?
|