Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-05, 16:35
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Hur grekiskt är Kalymnos?

Hej Lena*!

För mig är Kalymnos så grekiskt det kan bli! Vet inte riktigt varför, har varit på ganska många andra öar, men tycker att Kalymnos är grekland i miniatyr .

Ang. gränder så nog finns det mysiga gränder, men det är nog inte det där typiskt vita vindlande, vackra som du ser mycket i Kykladerna. På Kalymnos är det mer pastellfärgade hus.

Stränderna är helt ok, kanske inte så långgrunda men fungerar bra för barn. Det finns både lugna fina stränder som ligger ganska skyddat från vind och vågor, och även stränder som ligger mer mot öppet hav där det går höga vågor. Om man tar sig runt på ön så kan man hitta fina små vikar där man nästan kan vara helt själv. Det är mest stenstränder men någon sandstrand finns också att hitta!

Byarna Myrties och Massouri där man oftast bor som turist är ju turistbyar som är byggda runt turismen, men någon större trängsel blir det inte förrutom kanske i augusti när många utflyttade Kalymnosbor som nu bor i USA eller Australien återkommer till ön för semester.

Åker man till kalymnos så tycker jag att man måste ta sig runt på ön. Vägarna har på vissa ställen mycket vackra vyer. Flera mysiga små byar och i huvudstaden Pothia är det liv och rörelse. mysigt att sitta i hamnen och titta på folk och båtar .

Det som drar folk tillbaks till ön är nog till stor del kalymnosborna. Det är lätt att finna vänner för livet och de är väldigt barnkära. Många är pratsamma, nyfikna och högljudda .

Första gången jag satte foten på Kalymnisk mark kände jag "nu är jag hemma" och så har jag känt sedan dess 15 år senare.

Hoppas ni åker och att ni får en härlig semester!

Mia
Svara med citat