Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Den första registreringen vi kan hitta på huset är 1888 och det dyker alltid upp nya renoveringsprojekt även om nuvarande projekt är av det större slaget; ny trappa, större kök och nytt badrum och tvättstuga
Gasolbrännare använde jag i Grekland när jag tog bort färg från fönsterluckor och det fungerade bra. Har nu införskaffat en liten händig slipmaskin för att underlätta spackelslipning och putsning och den ska jag även använda till dörrarna innan målningen tar vid.
Vad gäller linolja har jag en fråga - Ska man använda enbart kallpressad linolja och/eller hälften linolja och hälften terpentinbalsam?
//Zanét 
|
Hej!
Jg använder sällan balsamterpentin i oljan, i undantagsfall till fioler, då bt är ganska allergiframkallande och dessutom dyrare än oljan, samt dessutom försvinner.....Däremot luktar det görgött, så nån droppe blire ihop med felor. Kallpressad linolja har i regel högre halt av den viktigaste fettsyran Linolensyra, d.v.s den tar upp syre och dessutom utvidgar den sig vid torkningen.Numera finns det att få tag på kallpressad olja nästan över hela Sverige, men har ni vägen förbi mej så brukar det finnas några hundra liter i garaget....

Vill du av olika anledningar ha oljan tunnare, så värm den i ett vattenbad, då minskar ytspänningen och den verkar dricka in i trä lite fortare. Jag har introducerat linolja på Karpathos och på Garden Villa har vi smort alla dörrar, fönsterluckor, etc ett par ggr varje år.Funkar bättre än fernissa eller lack, och mkt trevligare att handskas med och dessutom bra mycket billigare.
Mikke