Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-31, 21:57
MSSM MSSM är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Sv: Vad får man inte missa i Bangkok?

Nyss hemkommen från semester i Thailand, med start och stopp i Bangkok.

Precis som tidigare användare skrev så gör de allt för att lura oss turister.
Jag vill ge dig några råd och tips.
Först och främst gällandes tuk-tuk (trehjulig mopedtaxi). Ett utmärkt exempel är att om du betalar 10/20 Baht, så visar han dig staden under en respektive två timmar. Allt han gör är att kör dig till en skräddare och jag lovar dig, du kommer inte därifrån förrän du har köpt något!
Tuk-tuk är också svindyra i förhållande till taxibilar, men är dock att värt att uppleva i denna trafikkaotiska stad.
Nästa tips är taxibilar. Ofta säger de ett fast pris till den plats du vill åka till, men låt dig inte luras av att det är billigt. Taxametern är ungefär tre gånger så billigt och enligt thailändsk lag MÅSTE den användas. Vi lyckades skrämma ett flertal taxichaufförer på detta sätt, men rätt ska vara rätt även för oss turister!

Något som är värt att uppleva är Khao San Road bland annat, både dag- och nattetid. En gata sällan skådad.
Även den vilande Buddhan är mäktig att se, kostar 50 Baht att gå in, men klart värt den lilla summan.

När det gäller shopping är det MBK som gäller, 90 000 kvadratmeter, allt från riktigt dåliga kopior till äkta märkeskläder. Vi betade av det på TRE dagar! Om man är ute efter lite mer exklusivare, äkta märkeskläder är det Siam Discovery Center och Siam Paragon som gäller. Det ska också tilläggas att det är gångavstånd mellan alla dessa!

Fråga gärna något mer, jag berättar gärna.
Svara med citat