Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-30, 09:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Eftersom boendet är en ganska stor post på resan är det nog väldigt svårt att resa billigare ensam.
Fast om Malou säger att hon reser billigare på egen hand än i sällskap, så är det ju så, även om andra tror att det är väldigt svårt.

Jag kan tänka ut många exempel som skulle kunna innebära billigare resa: om sällskapet föredrar något högre standard på boendet så väljer man kanske det även om man själv skulle ha valt något annat, om sällskapet vill äta på taverna och sitta på café två-tre gånger per dag så gör man ofta det även om man själv bara skulle göra det en gång per dag, om ressällskapet vill åka taxi eller hyra fordon så gör man ibland det även om man själv hellre skulle gå eller ta bussen, om ressällskapet vill hyra solstol och parasoll så gör man det även om man själv helst inte gör det, om sällskapet vill prova någon vattensport så gör man kanske det även om man inte skulle göra det om man var ensam, om ressällskapet vill shoppa så följer man med och shoppar lite själv även om man hellre skulle göra något annat, om ressällskapet vill åka på en båttur eller annan utflykt så gör man det även om man själv lika gärna gjorde något annat, om ressällskapet vill gå på barer och klubbar så följer man med även om man egentligen inte är så sugen på det, osv osv osv.

Bara en liten del av alla exempel behöver stämma in, för att man snart ska ha sparat in den eventuella extra kostnaden för boendet. Det dyraste jag betalade när jag reste ensam för två år sedan var 30 euro per natt. Jag är ganska säker på att jag sparar in hälften bara genom att jag inte sitter på taverna så ofta och aldrig äter så många rätter som jag förstått här i forumet att många andra gör.

Det viktiga är med andra ord att kostnaderna för resan varierar stort beroende på vem som reser! Att andra inte förstår hur någon kan resa så billigt eller dyrt är däremot ganska oväsentligt, tycker jag.
Svara med citat