Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-24, 13:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Även jag har en kapput dator!

Jag förstår inte detta med virus, spyware mm. Det är ju bara att vara noga med att INTE klicka på okända filer eller skumma sidor. En IT-arbetares eviga dilemma. Att endast förlita sig på brandvägg, virusprogram är inte att rekommendera. Först och främst. Är virusskyddet uppdaterat? Ska man normalt göra VARJE vecka. Det räcker INTE med att ha inställt att det automatiskt uppdaterar varje vecka. Har prenumerationen på virusskyddet löpt ut, så får du inga nya uppdateringar i alla fall. Kontrollera även att brandväggen är inkopplad. Den kan vara satt ur spel av tidigare installation eller spyware.
Apropå spyware. Där hjälper oftast INTE virusprogrammen. Ett spyware kan vara ett program som du själv väljer att installera (när du installerar något annat). Virusprogramföretagen riskerar att bli stämda om de tar bort deras spyewareprgram, så därför slinker det förbi. För att ta bort spyware o dyl rekommenderar jag Search & Destroy (gratis). Det hittar det mesta. Se bara till att uppdatera varje vecka...

/Netwolf
Svara med citat