Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-21, 08:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Recept på Gyros?

Så här gör jag pitabrödsdeg och baguetter. Det här är ett vanligt standard recept. En del utesluter oljan men jag vill ha den i min deg.

25 g jäst (vid långkalljäsning tas 12.5 g jäst)
5 dl vatten
2 tsk salt
1 msk olivolja
12-13 dl vetemjöl

Jästen smulas i en bunke och rörs ut med fingervarmt vatten. Tillsätt sedan resten av vattnet, oljan, saltet och nästan allt vetemjöl. Lite sparas till utbakningen. Degen ska vara ganska lös annars blir bröden för hårda. Körs degen i maskin används den mindre mjölmängden. Jäs degen ca 1 timme. Den kan även jäsas i kylen över natten. Jag tycker att brödet blir godare då. Då halveras jästmängden.

Knåda degen lätt på mjölat bord, dela den i två delar och rulla ut till två längder. Dela varje längd i 7-8 bitar som formas till runda bollar. Kavla ut varje boll till tunna, runda kakor med ca 12-13 cm i diameter. Kakorna läggs sedan på en osmord, het plåt och gräddas i mitten av ugnen i 275 graders ungsvärme några minuter (ca 3-4 beroende på respektive ugn)
Pitabröd bör kallna under bakduk.

Att kalljäsa degen till ex baguetter är ganska trevligt då det enkelt och snabbt går att få varma nygräddade bröd till frukosten där nästan allt jobbet är gjort kvällen innan.

Eva
Svara med citat