Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2005-05-29, 14:11
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jättendal, norra Hälsingland
Inlägg: 288
Standard Sv: Vad inte missa på Naxos i juni? Första besöket.

Även jag tror, och hoppas, att ni valt rätt ö. Vad god mat beträffar så rekomenderar jag gärna Sirocco som ligger på torget ovanför backen. Torget hette tidigare Postofficesquare då postkontoret låg på den gatan upp mot torget.
Om ni står på hamnpromenaden, gå den söderut och där den tar slut i svängen, vänd havet ryggen, gå uppför backen på huvudgatan, gå första tvärgatan upp till höger, (det är en rätt brant backe) så kommer ni upp på torget med det lutande trädet och en fontän. Sirocco ligger till höger. Där serveras mycket god mat, de unga männen har, delvis, italienskt ursprung och serverar väldigt god pasta och mycket annat. Vill man ha omväxling till grekisk husmanskost är Sirocco ett alternativ. Går ni dit, så hälsa de unga männen från "Annas mamma i Sverige" Jag har känt dom sedan mitt första besök på ön i juni-91 och det är alltid lika roligt att träffas
I övrigt instämmer jag med tipsen om bilturer och stränder. Åker man söderut, mot Pirgaki, kan man med fördel äta på Taverna Apolaffsi, (KAN vara felstavat? i Kastraki), där serveras god grekisk husmanskost. En av sönerna i huset, Ierineous, känner vi rätt väl sedan tidigare.
Jag hoppas innerligt att ni får en härlig vistelse på det ljuvliga Naxos
//Birgitta 9+
Svara med citat