Några såna där historier kan jag nog erinra mig...
En handlar om min danska väninna som fick ihop det med en av öns lärare. Vi var på ön i två månader och han var gruvligt förälskad, han limmade på henne så till den milda grad att hon frustrerat undrade "Han är ju med JÄMT, när f*n ska jag kunna gå på toa?"
Sen åkte vi hem i början av juli, han var förkrossad men hade gjort upp med min väninna att komma till Danmark "i jul".
Telefonräkningarna blev höga - till en början. Men en dag ringde han till min väninna och sa: "vet du var du ska fira jul? I Vancouver, Kanada!"
Han berättade att han fått ett mycket eftertraktat lärarjobb på en grekisk skola i Vancouver. Det här var hans livs chans. Visserligen ville han ju inte lämna henne men hon kunde ju komma efter? Han skulle undersöka möjligheterna redan veckan därpå, för han var på väg till Vancouver för att skriva under alla papper inför anställningen. Nåt telefonnummer i Kanada kunde han inte ge henne så han gav henne numret till hans bror i Thessaloniki.
Min väninna grät floder. Och det fortsatte hon göra hela sommaren för han hörde aldrig av sig igen och telefonnumret i Thessaloniki hade ingen abonnent.
I september åkte vi tillbaka till ön igen och där bad vi vår kompis Giorgios ringa den förlupna kärlekens mamma i Thessaloniki - min väninna hade även fått numret till henne men vi ringde aldrig dit för ingen av oss kunde grekiska på den tiden.
Giorgios ringde upp och vi försökte förstå vad som sas. Där var ju vissa ord vi kände igen. Som "geia sas bla bla Giorgios bla bla filos bla bla Kostas bla bla tora?.... Aha! Egina?"
Karljäkeln var alltså på Egina. Det var där hans nästa lärarjobb fanns. Kanada hade mamman aldrig hört talas om.
För mig var det där en klassisk kamaki. En lärare på glesbygdskommendering är uttråkad och för att råda bot på tristessen raggar han upp en skitsnygg turist, lovar henne hela världen, dumpar henne när hon åker hem - med en osedvanligt avancerad lögn - och sen håvar han in nästa blonda turist.