Efter att vi besökt Thassos i sommar så funderade jag också på varför jag gillade Karpahos mer. Några av orsakerna är säkert dessa:
* Karpathosresan var min första södernresa, samt samtidigt smekmånad. Efter att ha bökat med giftemålsgrejer i ett halvår var det plötsligt lugn och ro, värme och sol.
* Vi hade mer tur med vädret på K än på T, vilket väl även berodde på att vi besökte T första veckan i juni och K i slutet av juli.
Överlag gillade jag den mer extrema naturen, geografin och temperaturen på Karpathos. Jag har kommit fram till att jag gillar hetta

. Thassos är en mera grön ö som "liknar" skandinavien mer än vad K gör. På Karpathos kändes det som om man var närmare världens ände än på Thassos :-) Nåja, eftersom jag besökt endast 2 (eller nåja, 3) grekiska öar så finns det säkert andra heta och extrema öar än Karpathos också.
Min tydligaste minnesbild från Karpathos var när man satt i shorts på balkongen om kvällarna (ca + 28 grader kl 21-tiden), cikadorna(?) surrade på i bakgrunden, luftkonditioneringen brummade tryggt, frun läste nån bok och jag satt med ett glas vin och spanade ut mot de andra upplysta bergsbyarna runt Pigadia. Någon riktigt liknande minnesbild har jag inte från Thassos - vilket kanske även beror på att vi bägge var förkylda på Thassos och gick och lade oss tidigt