Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Jag som älskar fastlandet och näst efter det "gröna öar" mest måste ju verkligen bli överbevisad om att jag missar något om jag nu skulle skule öluffa och då välja t ex Amorgos, Folegandros, Milos, Sifnos eller Astypalea istället för K på en semester...
|
Men det gör du inte. Du missar inget. Ja, mer än Karpathos förstås.
Luff på de öar du nämner är naturligtvis fantastiskt. Karpathos är
också en bra ö - men om den är
bättre än de andra är ju "bara" en smakfråga, en fråga om vilka öar man råkar ta till sitt hjärta.
Jag gillar Karpathos. Men den är inte min absoluta favorit, i toppen är Amorgos och Tinos ohotade och det kan nog fínnas fler som knör sig före Karpathos.
Ska man beskriva Karpathos som en människa så är hon
- för mig - en bussig kompis. En varm, välkomnande behändig ö, hon bjuder in mig, det är lätt att få kontakt med trevligt folk och där finns mycket att se och göra.
Tyvärr är hon, tycker jag, lite
för ivrig att välkomna mig och alla andra turister, hon bygger hotell och dräller solstolar överallt och tänker mer på mig än på sig själv. Det är lite synd.
Amorgos, däremot, bjuder inte in lika villigt. Henne får man buga lite för, kanske skrapa med foten, hon gör inga stora gester utan jag får sänka tonen lite när jag griper mig an henne. Jag får vara där på hennes villkor, hon gör sig inte till. (Det är kanske därför jag går omkring där med andakt hela tiden, man blir så liten på Amorgos

)
För mig står de här två öarna för helt olika upplevelser och varför välja, jag kan ju åka till båda under samma säsong

. Det gjorde jag i år och det blir nog så nästa år också.