Ämne: Vilken mat
Visa ett inlägg
Gammal 2005-05-27, 21:20
briam briam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vilken mat

Kan bara ge dig ett enda råd. STRUNTA I "HUVUDRÄTTERNA". Botanisera bland smårätterna, eller "starters" som de brukar kallas. Ju fler man är vid bordet, desto fler rätter kan man ta in! Är man två personer blir man normalt väldigt mätt på 4-5 "smårätter". Och ät grekiskt! Smaka från alla skålar och fat och betrakta inte det som du har beställt som "ditt eget"!

I Sverige lägger vi ofta stor möda på att "komponera" en måltid med förrätt, varmrätt och efterrätt. I Grekland blandar man friskt mellan olika rätter, och av någon mycket märklig anledning blir blandningen aldrig fel! Förklara det, den som kan! Man beställer det man känner för! Vi har vanan att till varje måltid pröva någon rätt som vi inte smakat förut, eller ens förstår vad den innehåller. Den enda riktiga minan vi gått på är "small fish". Vissa på forumet vet säkert vad jag menar...

Grönsaksrätter är ofta mycket spännande. Det finns en klar anledning till att jag har valt Briam som mitt namn i forumet. En vällagad briam är himmelsk! Det enda av värde som brukar saknas i denna grönsaksgryta är aubergin. Då kan man i stället välja imam, som brukar ha en bas av aubergin. Brukar... Men jag har fått imam som inte sett röken av aubergin. Det enda man kan vara säker på när det gärre grekisk mat är att man aldrig kan vara riktigt säker! Däri ligger en del av tjusningen! Låt dig förföras! Strunta i den tradition du har med dig hemifrån. Fråga gästerna bredvid vad de äter. Gå in iköket och se vad tavernan har att erbjuda. Provsmaka! Gör allt det du inte vågar här hemma och njut av den grekiska maten!

Briam
Svara med citat