Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Skiathos är komplett om man är ett ressällskap i olika åldrar, alla kan hitta något som passar, utan att man behöver vara långt ifrån varandra - det gäller både dagar, kvällar och nätter!
|
Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det där är ju också ett sätt att kategorisera en ö - och ett jäkligt bra sådant  . Många frågar ju efter just det: vart ska vi åka som passar alla i sällskapet?
|
Ja precis. Om jag reser ensam nästa gång, så tror jag inte det blir till Skiathos, men med familjen och kanske med kompisfamilj, blir det definitivt dit vi åker hädanefter!
Skiathos allra största värde ligger i stränderna. De är så många, så nära, så lättillgängliga och så ofantligt underbara, så motsvarigheten kan inte finnas någon annanstans! MEN det finns inte bara stora fina välfyllda sandstränder, utan även massor med små, enskilda sand-, sten och klippstränder. Även de är ofta nära och lättillgängliga. Det sägs ofta att Skiathos har mer än 60 stränder. Efter båtresan runt ön och de vandringar vi gjorde, tror jag att om man räknar alla stränder som rymmer minst två personer, så är siffran mycket mycket högre! Man kan bada och simma på sandbotten, på sten, i grottor, från klippor. Kort sagt, det finns stränder och bad för alla!
Naturen: stora gröna lummiga skogar med en otrolig mångfald i växtligheten. Sötvattensjöar med detsamma. Berg och dalar, karga, branta klippor. Rikt djurliv. Många lättvandrade grusvägar, och svåråtkomligare stigar. Kort sagt, nåt för alla!
Mat: I stan går det nog 10 restauranger med internationellt (läs engelskt) stuk på varje grekisk taverna. Men de grekiska tavernorna är inte svåra att hitta, de är överfyllda av greker och maten är underbart god. Italienskt, indiskt, kinesiskt, såg vi också. Dessutom finns det en stor mängd snabbmatställen av olika karaktär; hamburgare, fish&chips eller gyros. Sa jag nåt för alla?
Nöjen: barer och alla slags klubbar, disco eller bouzouki. Allt finns, allt är nära. Men återigen, det går nog 10 cocktailbarer på varje bouzoukiklubb.
Shopping: hur mycket krims-krams som helst, men också alla slags "vanliga" butiker, modeaffärer och en hel del kvalitetsbutiker för till exempel kläder, smycken, läder, böcker och antikviteter.
Och så arkitekturen: Det byggs massor på Skiathos. Runt staden och längs den södra kusten ligger nybyggena tätt. Mitt i allt detta finns de gamla, traditionella husen kvar. I staden handlar det oftast bara om att gå runt ett hörn så är man mitt i den vardag som inte låtit sig påverkas av turismindustrin. Där finns massvis med underbara, krokiga och branta gränder! När man åker längs kustvägen västerut, ser man till att börja med bara de nya husen och hotellkomplexen. Men även mitt i allt detta bor en befolkning som i sitt vardagsliv inte låtit turismen förändra dem. De bor och lever där även när turistsäsongen slutar, och då lever byarna sitt inre sprakande liv.
I could go on and on...