Jaa varför älska ett folk och en kultur som med all glädje skäller ut vem som helst när som helst, serverar mat som inga andra än turisterna vill/törs käka. Som har en lokal komunikation som totalvägrar kontanter på bussen om du inte talar felfri Grekiska eller ger faan i vem eller vad när de inte passar vedebörande....Jooo FÖR ATT...man är lite machosist och gillar att servitören busschaffören eller doktorn talar till en som man vore en baby...OCH om man verkligen var i kris dessutom tar hand om och behandlar dig som en baby.
Grekland är inte vackert när plasflaskor och Albaner behandlas med samma "jag ser inte" mentalitet......
Men rätt nice när du klockan tre på natten , slagen anntastad och rädd springer ifrån främmande män i Chanias gränder ( nordbor)...och fem tonnåringar räddar dig och vänninan och fixar Taxi först när man lovat att åka raka vägen hem...i stället för att följa med och äta "dakos" hos en av pojkarnas Mamma....
Eller koiskägarinnan som skrattade så hon grät när jag gjorde mitt livs misstag och sa " Malakas" till busschaffören som inte tänkte släppa på mig när jag väntat två tim i stekande middagshetta utan skugga....de andra turisterna på bussen fick en show i lokaltkultur när de såg den bleka svenskan jagas av en Kretensare med näven i högsta hugg i 39 graders värme

....JAG VET INTE......jag bara älskar!