Även jag, som bara varit på Amorgos en endaste gång, ska försöka mig på en förklaring till varför ön är så speciell - för det tyckte jag oxå att den var.
Jag var där för tre år sedan. Den jag reste med ville väldigt gärna dit, jag hängde på. Hade inga särskilda förväntningar mer än att jag tyckte det var kul att se platsen där Det stora Blå spelades in

!
Vi kom med Skopan från Koufonissi och redan under inseglingen började jag ana att det här skulle bli bra. Jag hade inte mer än satt min fot i Katapolas hamn förrän en väldigt speciell känsla grep tag i mig. Det kanske låter fånigt, men Amorgos är en värld för sig. Inte "typiskt grekisk" vad nu det är, och inte typiskt någonting annat heller. Bara magisk - jag hittar inget bättre ord än det. Som en sago-ö. Jag kan fortfarande känna den där känslan när jag tänker tillbaka. Och jag kom som sagt dit ganska så förutsättningslöst. Var inte påverkad av Kalimera-effekten

!
Planerna var att återvända dit i somras, men det blev inte så för båten vi skulle ha åkt med blev inställd (snabbåten mellan Santo och Amo så klart!), men jag kommer tillbaka. Absolut. Om inte annat för att se om känslan är densamma!
Så mitt råd är: åk dit! Och se om känslan och intrycket är desamma för dig. Det är ju absolut inte säkert, alla letar vi ju efter olika saker, men Amorgos är i vilket fall som helst värd ett besök!