Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-03, 17:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Ni som älskar ön får berätta varför. Vad är det som är just speciellt för den ön
Ja du Riitta, det undrar jag också. Jag fattar inte vad det är som är så speciellt med Amorgos. Det är väl därför jag måste dit flera gånger till så kanske jag hittar svaret...

Katapola är en liten by, inte den charmigaste man sett i Grekland, där är mycket tavernor och rum - alltså ganska anpassat till turister. Sen finns det fina byar att göra utflykter till men det gör det på andra öar också. Inga tjusiga stränder men fina klippbad och små steniga vikar. Vyerna när man kör uppe bland bergen är vackra men som sagt: det är de på andra öar också.

Ändå blir jag helt bergtagen av Amorgos. Det är som om allt jag tyckt om på olika öar har smält samman och resultatet blev Amorgos. Där är så otroligt lugnt och fridfullt, bergen är på nåt vis mäktigare, havet blåare och byarna trivsammare än nåt annat jag sett. Just för att det är på Amorgos. På Amorgos är helheten större än summan av delarna, om nån förstår vad jag menar.

Och turistifieringen är trots allt en varsam sådan. Ryggsäcksfolk tar inte så stor plats. Amorgos ligger tillräckligt off för att mest locka till sig folk som är ute efter just det som Amorgos har att erbjuda. Och då blir resultatet ganska lugnt. En eller två souveniraffärer - som faktiskt har ganska fina grejer - räcker. Inga inkastare. Inga pooler.

Äh, jag kan inte förklara. Jag kan förklara de flesta öar jag varit på men inte just den här. Den är bara magisk.
Svara med citat