Visa ett inlägg
Gammal 2006-10-03, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Har aldrig besökt Amorgos,men ön står ju högst på önskelistan
Bra Riitta!
Citat:
Vad är det som är just speciellt för den ön.
Det går inte riktigt att förklara vad det är, man måste vara där för att begripa. Väldigt kort - på bara fyra ord - skulle jag säga: havet, bergen, byarna och vyerna. Men Amorgos är så mycket mer.

Så här skriver jag på Mera Kalimera i ett försök att förklara varför Amorgos är världens bästa ö. För mig.

"Likt ryggen på en jättelik drake reser sig Amorgos karga och imponerande berg dramatiskt rakt upp ur det blåbärsblåa havet. Och det är framförallt kombinationen av hav och berg som gör Amorgos så oemotståndlig. Självklart finns det även andra krafter som gör Amorgos så fantastiskt. Som de ensamma och genuina byarna Langada, Potamos och Tholaria i bergen ovanför Egiali. Här kliver man rakt in i en annan tid och känslan av att befinna sig i nuet är påfallande. Att sitta på torget i Langada och betrakta när kaféet sakta fylls med leendes och kalimerandes gubbar och gummor kan få vilken stressad storstadsbo som helst att gå ner i varv.

Eller att vandra längs de ensliga vandringslederna i bergen där man njuter av dofter från örtkryddor och knallgul ginst. Man möter ytterst få, eller inga, människor, ibland träffar man kanske på några bräkande getter eller skriande åsnor, i övrigt är det tystnaden, ensamheten och den förstummande utsikten som gör en sällskap.

Det suveräna klippbadet Agia Anna, där filmen "Det stora blå" spelades in, är ett måste för alla badfantaster. Att simma ut i det kristallklara vattnet och vända blicken upp mot det vita klostret kan göra vem som helst religiös. Att man kan känna sig så liten! Eller varför inte en dag på Mouros beach där man får njuta av himmelsblått vatten, snorkling i spännande små grottor och stillsamma luncher på tavernan med den vackra utsikten.

Amorgos är inte bara en ö som sticker högt upp ur havet, det är också en ö som sticker ut från andra öar. Amorgos är den vita biljardbollen bland alla färgade, klockan som stannat hos urmakaren, eller den ensamma granen på kalhygget. Amorgos är en ö som för mig givit orden stillhet, frihet och tidlöshet ett ansikte. Patetiskt, men ack så sant!

Och om jag hade plats skulle jag berätta om en av övärldens märkligaste sevärdheter, klostret Panagia Chosoviotissa, så förbluffande att det nästan själv är värd resan till Amorgos. Jag skulle också berätta om Chora, den sockervita byn med de vindlande gränderna, en av de finaste byarna i Kykladerna. För att inte tala om den hästskoliknade byn Katapola där tavernor och pensionat ligger på krypavstånd till vattnet. Kanske skulle jag berätta om den gamla byn Ancient Arkesini, luncherna i Vroutsi, om känslan att köra de två hisnande milen uppe i bergen mellan Katapola och Egiali, de pensionerande åsnornas dal och jag kanske till och med skulle beskriva den långa fina sandstranden i Egiali. Men allt detta, och mycket mer, får ni upptäcka när ni kommer dit."

Du skriver om att du vill åka dit och fota Riitta. Gör det! Ingen annan ö bjuder på så bra fototillfällen.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-10-03 klockan 16:42. Anledning: Radbrytning
Svara med citat