Sv: Kroatien
Bodde ett år i Kroatien 92/93, det finns massvis att se men då jag mest flög helikopter så är det svårt att lokalisera var jag såg alla vackra ställen. I Pula finns det ett dykarcenter, på min tid såg vi sjöhästar under dyken, säkerheten var uslare än usel så kan du inte dyka så avstå om inte säkerheten har blivit bättre. Själva Pula stad kom jag ihåg var väldigt kompakt, vi letade efter ett torg att sitta vid men hittade inget. Själv föredrog jag Opatja, söt by med två gator och "stranden" var av cement. Om man fortsätter 20-25 km söderut så fanns det en jättegullig by med sandstrand. Jag kommer inte ihåg allt så vi oftast reste på "bondpermis" (preskiberat?). Men om ni bilar till Kroatien så får ni inte missa Slovenien, där finns varma källor, europas finaste grotta och en gullig by vid vattnet. Mycket har förändrats sedan jag var i Kroatien, speciellt priserna har stigit, vad jag förstår, passerat Grekland. Lycka till i Kroatien, men efter resan så kommer ni säkert uppskatta Grekland desto mer.
birgitta
|