Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-11, 14:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Hur kul är Grekland?

Hei igjen! Har tenkt litt på innlegget ditt. Kanskje har du vært uheldig, og tror nok uansett slikt du har opplevd kan oppleves av utlendinger/turister mange steder. For å gi bare noen få eksempler:

Åtte grekere var på sitt første restaurantbesøk i Norge, i hjembyen min Stavanger. Istedet for vanlig middag, ville de prøve litt forskjellig av de for dem ukjente rettene, så de bestillte en haug forretter.
- Hvem skal ha hva, spurte servitøren. - Vi vil dele, sa de, - kan dere ikke bare sette maten midt på bordet og gi oss en tom tallerken hver? Nei, det gikk ikke an. Ikke tale om. Det opplevdes som både uhøflig og merkelig av grekerne.

Min gamle - men meget oppegående - tante fra USA skulle på besøk til oss. Hun tok taxi fra leiligheten hun bruker når hun er i Stavanger, med adressen vår pent skrevet opp på en lapp hun ga sjåføren. Sjåføren kjente imidlertid ikke til adressen, og hun kunne jo ikke forklare hvor vi bodde. Istedet for å ringe drosjesentralen, kjørte taxisjåføren rundt og lette i over en time, og tok betalt for hele turen! Den skulle normalt tatt 15-20 minutt. (Vi klaget til drosjesentralen og hun fikk refundert deler av beløpet, men det er jo ikke poenget.)

- Jeg har hørt butikkpersonalet i franske butikker er så uhøflige, sa jeg til min frankofile venninne. - Det er fordi turistene ikke hilser når de kommer inn, svarte hun, - derfor oppfattes DE som uhøflige. Slik er det her i Hellas også. Når man kommer inn i en butikk (ikke supermarkeder og sånn, men mindre steder), bør man hilse - smile og nikke, si yasas, kalimera eller noe sånn. (Kanskje du gjør det, men jeg ser jevnlig turister her i Nafplio som IKKE gjør det.)

Dette er bare noen få eksempler. Å kalle busspassasjerer for homser er selvsagt helt på trynet, men det finnes idioter i alle land.

Så kjekt at du elsker Hellas likevel
Svara med citat