Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Såna inlägg kan bara föras fram av människor som inte behövt meddela en förälder att ett rattfyllo tyvärr kört ihjäl deras enda barn eller varit den som kommer först fram till en olycksplats där ett barn nyss blivit dödad av ett annat rattfyllo. Jag vet att orden är hårda men det är min uppfattning.
Eva
|
Det er klart det er ubeskrivelig tragisk å miste et barn eller en man er glad i i trafikken, men som Tingstad sier, det finnes en rekke tiltak å sette inn for å redusere ulykkestallene. Politiet i Norge var
imot å senke grensen til 0,2. De er jo nettopp slike personer du viser til i ditt innlegg. De ønsket heller kraftigere reaksjoner mot folk som kjørte i narkorus/pillerus, noe vi (så vidt jeg husker)
ikke fikk.
Det er
ikke promille mellom 0,2 og 0,4 som dreper. Man kan gjerne forsvare 0,2 grense, eller 0-grense for den saks skyld, ut fra at promille og kjøring ikke hører sammen, men det er et faktum at de potensielt livsfarlige promillekjørerne har høyere alkoholinnhold i blodet en nevnte grense.
Citat:
Ursprungligen postat av Tingstad
Admirala: Kanske du inte hade klart för dig vilka åsikter som är "förbjudna" i svenk offentlig och halvoffentlig debatt. Antar att du inte hade väntat dig att få ett svar som handlar om att få en yxa i huvudet...
|
Nei, jeg hadde jo ikke det, da. Vi bør kunne diskutere saklig, uten å få dødstrusler, hypotetiske eller ei. Et forum er jo nettopp et sted hvor man kan bringe sine meninger til torgs, og det bør være et grunnleggende prinsipp at man respekterer hverandres rett til å ha en oppfatning, uansett hvor uenig man er.
Jeg synes også at dette blir i overkant personlig. Jeg driver på ingen måte å raller rundt omkring på veiene med promille, hverken her i Hellas eller i Sverige/Norge. Promillegrensen er et følsomt tema (mye mer følsomt enn jeg hadde trodd), men det jeg mener om den er ikke det minste radikalt - iallfall ikke i Norge.