Ämne: Köpa dator
Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-06, 21:48
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Köpa dator

Mer att fundera på.

I stort sett alla konsument-pc är i dag hopsatta av standardkomponenter från samma tillverkare, det som skiljer är mestadels designen på chassiet.
Köper Du en HP, Dell eller Fujitsu-Siemens betalar Du en bra slant för märket. När det kommer till support är Du en väldigt ensam kund i en stor elektroniklada med ofta rätt okunnig/ointresserad personal. Dell´s telefonsupport är heller inte kul enligt de som försökt.

Köper Du en "no-name" pc består den av samma delar och har samma lagstadgade garantier som märkesburkarna, försäljare och montör är ofta samma person och Du kan skräddarsy ditt system efter egna önskemål, till exempel behöver Du ju inte byta skärm om Du inte vill. Förmodligen har Du även en XP-skiva och tvingas inte köpa nytt OS!

Visst finns risken att firman går omkull osv. men när garantitiden gått ut är det rätt ointressant. Dessutom är de mycket mer rädda om sina kunder.

Jag har köpt 6-7 st de senaste 4-5 åren till mig själv, släkt o vänner och de har fungerat klanderfritt så när som ett nättaggregat som avled under ett åskväder.

På jobbet däremot är HP standard och visst är det snygga pc men inte f-n håller de bättre. (En liten firma kan ju heller inte leverera i samma volym, 16.000 pc / 26.000 anv)

Jag har handlat hos MDC-data i Sthlm, firman har funnits ett bra tag och har hittills levererat enligt överenskommelse. (Dessutom pratar de en helkul blandning av stockholmska och kinesiska)
http://www.mdcdata.se/

Om Du sedan väljer ett AMD-system så blir det avsevär billigare än motsvarande Intel enligt samma resonemang. Jag kör AMD med XP, officepaket, diverse bildbehandlingsprogram mm. och märker ingen skillnad i prestanda/stabilitet.

Och mellanskillnaden räcker till en flygbiljett..

//PO
Svara med citat