Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-06, 09:58
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005
Standard Sv: Kontroll av resväskor

Citat:
Ursprungligen postat av CharinaJ
Resväskan min däremot slank igenom. Där låg mitt "multiverktyg" = typ Viktorinox!
Innehållande massor av spetsiga "vapen" bla 3 knivar.

När jag får min väska på Landvetter så sitter det en liten klisterlapp på väskan "security checked"... Men väskan var oöppnad! Hur kan de checka sekuriteten utan att öppna väskan?!
Även om bågen inte gjorde utslag när du gick igenom kan man mycket väl ändå få genomgå en extra koll och ska också göras på ett visst antal % av resenärerna. Även "märkliga" frågor är medvetet ställda för att se vad personen ifråga vet om sina saker etc, t ex att du fick frågan om vad din digitalkamera var för något.

Beträffande nagelfilen vet jag att många tycker att det är onödigt, rent av löjligt, men det är inte vad du som resenär kan göra med den utan vad andra personer kan använda den till - Allt för att resenärer ska kunna känna trygghet under flygningen.

Att resväskan slank igenom beror på att väskor går igenom avancerad röntgenutrustning där man kan se detaljerade bilder och då har din väska säkert även blivit extraröntgan via ytterligare en röntgenapparat. Detta kan också förklara lappen om "security checked" utan att väskan varit öppnad. Det är alltså inte otillåtet att ha t ex multiverktyg, verktyg etc i sin incheckade reväska - Däremot får man inte medföra dylika ting in i kabinen.

//Zanét
Svara med citat