Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-29, 00:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Försöker på nytt

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Numrerar man bilderna från t.ex. 1 till 100 så blir det helknepigt, först kommer 1, sedan 10, sedan 11 ända upp till 19, sedan kommer 2 och 20. Man får alltså tänka till lite extra. Jag brukar göra så här:
Bilder som ska visas först numrearas 10-19, sedan 20-29 osv men det är inte säkert att jag har alla 10 siffrorna i varje grupp, det kan alltså bli 10-14, 20-25 osv, på så sätt kan jag sätta in en bild till om jag hittar en senare. Detta gör att om man ska ha många bilder så måste man börja från 100, annars kör det ihop sej.
Jag brukar lägga bilderna i en egen mapp för varje ställe/tillfälle så då blir det oftast inte så många bilder i varje mapp. Men när jag vet att det kommer att bli mer än 10 eller 100 så börjar jag med 01 (001), 02 (002), osv.

Vanligen skriver jag dock en text före siffran, till exempel namnet på platsen, för då kommer talen märkligt nog i rätt ordning. Alltså, Aten 10 kommer efter Aten 9 och inte efter Aten 1 som man skulle kunna tro.

"Enkla" lösningar som de program som automatiskt numrerar bilderna gillar jag inte. De är för stela för min smak, jag vill kunna göra som jag vill. Därför numrerar jag själv. Det tar inte längre tid än det ändå gör att sortera dem.
Svara med citat