Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-28, 23:24
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Försöker på nytt

Alltså problemet är ju inte hur du ordnar bilderna på din skiva, problemet är ju hur din uppspelare väljer att visa dem. De flesta dvd-spelare kan enbart sortera bilderna i alfabetisk ordning vilket gör det lite extra knöligt. Numrerar man bilderna från t.ex. 1 till 100 så blir det helknepigt, först kommer 1, sedan 10, sedan 11 ända upp till 19, sedan kommer 2 och 20. Man får alltså tänka till lite extra. Jag brukar göra så här:
Bilder som ska visas först numrearas 10-19, sedan 20-29 osv men det är inte säkert att jag har alla 10 siffrorna i varje grupp, det kan alltså bli 10-14, 20-25 osv, på så sätt kan jag sätta in en bild till om jag hittar en senare. Detta gör att om man ska ha många bilder så måste man börja från 100, annars kör det ihop sej. Efter siffran kan man ha en valfri text som säger lite mera om bilden. Vissa spelare kan även visa filnamnet och då får man helt plötsligt en liten förklarande text också så man vet varifrån bilden kommer.
Tänk också på att det inte är säkert att alla spelare klarar av att hantera filnamn med mera än åtta tecken.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2006-08-28 klockan 23:26. Anledning: Kom på en liten detalj
Svara med citat