Jag besökte Amorgos för första gången i somras, det var nog kärlek vid första ögonkastet. Blev kvar en hel vecka, sen började sonen längta till Naxos. Bodde i Katapola (kan vara kul att veta för er som följde min beslutsångest här innan semestern) och det ångrar jag inte. Bodde på Pension Amorgos som var toppen. Gjorde en moppetur till Egiali en dag och fick intrycket av en semesterort med väldigt mycket svenskar. Katapola däremot är nog den mysigaste grekiska by jag varit i ....hittills.
OK nu till dina frågor:
Nej någon Dolphin såg vi inte till, vi åkte från Santorini via Naxos, vilket var rätt smidigt ändå. Express Santorini och Athina hette båtarna.
Från Amorgos åkte vi kl 13 en lördag med en superfin röd och vit gigantisk snabb båt (tyvärr glömt namnet) till Naxos vilket tog en timme. Den lär gå Athen-Amorgos på fem timmar. Vår lilla tur kostade 7 euro per person, var nog kanske specialpris. Behaglig och snabb resa. Rekommenderas.
Bageriet har du redan fått beskrivning till. Vad gäller krogar så känns det lite genant att jag inte hunnit testa fler och dessutom inte minns namnet på dom heller, tydligen dags att börja skriva resedagbok
Min favorit är i alla fall den som kommer först på X-sidan när man kommer från hamnen, där det hänger bläckfiskar utanför. Deras kalamares mmmmmm, ååh vad jag längtar tillbaks.
Vi var på Amorgos under VM-slutspelet och det gjorde att vi hamnade på El Greco?? flera kvällar vilket i och för sig var väldigt trevligt, men menyn kanske inte så grekisk. Blev dock snabbt sonens favorit så det blev till att kompromissa resten av tiden.
Men jag kommer garanterat att återvända till Amorgos och Katapola. Skulle också kunna tänka mig att bo några nätter i Chora för att hinna utforska de supermysiga restauranger jag såg där.
Kalypso