Visa ett inlägg
Gammal 2006-08-22, 07:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kanske HD-krasch

Hyfsat lugn och med en strimma av hopp någonstans rapporteras nu detta.

Läget är detta att jag kommer mycket snabbt till läget att den startar i DOS-läget (jag kallar det i alla fall så) där jag hela tiden får alternativen "Felsäkert läge", "Felsäkert läge med nätverk" eller "Felsäkert läge med kommandotolk". "Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningarna som fungerade". "Starta Windows normalt".

Inget av dessa lägen får den att gå vidare utan startar hela tiden om och återvänder till ovan "startläge".

Jag minns inte vid vilket av försöken ovan jag dessutom längst ned i bildkanten fick följande meddelande: "multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\Windows\system32\ntoskrnl.exe" samt samma meddelande på raden under med ändelsen "hal.dll". Detta fick jag skriva ned på papper, det blev så slarvigt men jag tror det som sagt stod ntoskrnl.exe samt hal.dll.

Orsaken till "kraschen" i söndags var att jag i och för sig hade datorn igång hela dagen i stort sett. Först på slutet, när jag slutligen skulle köra en omgång Ad-Aware så stoppade den "på mitten" och låste sig. Rent reflexmässigt tryckte jag på Start-knappen (som reagerade) bara för att kolla något. Men den låste sig också varvid jag (också reflexmässigt) skulle stänga programmen med det vanliga Ctrl-Alt-Delete, för att nå aktivitetshanteraren. Den öppnade inte över huvudtaget vilket för mig är en signal att något allvarligt håller på att hända !

Det enda som återstod var att manuellt stänga av datorn för att starta om, kolla vad som händer och agera därifrån. Det var redan då jag aldrig kom tillbaka till att Windows startade igen. Förutom det jag skrev ovan angående alternativen på "felsäkert läge" osv. så säger dos-meddelandet att "datorn har kanske råkat ut för strömavbrott" eller "du har kanske stängt av datorn manuellt......", ungefär så. Ja, jag hade ett 10 minuter strömavbrott tidigt en morgon, tidpunkt då datorn aldrig är igång så det borde väl inte ha påverkat den någonting, i avstängt läge ??

Körde återställnigs-cd:n i går kväll, försökte av 5 alternativ, "ta säkerhetskopia" vilket den totalvägrar. Alla andra 4 alternativ var inga jag var intresserad av, exempelvis den där den återställer HD:n till fabriksläge ! Jag kom till och med "så långt" att cd:n meddelade att jag skulle ta ut den och kontakta Compaq support (som inte längre existerar, HP köpte väl Compaq ?)

Och i och för sig så sa cd:n vid ett läge när jag hoppades den skulle kunna ta en total back-up: "Fel # 45 CRC Error" och det låter ju INTE bra ?

Har en kille på it-avdelningen på jobbet som kanske kan hjälpa mig lite, får kolla där.

Hasse
Svara med citat